در بلاگهای پیشین در رابطه با
فرایندی که از طریق آن اطلاعات مشتریان بالقوه و جامعه هدف برای کشف نیازها و خواستههای آنها گردآوری میشود را تحقیقات بازار مینامیم. تحقیقات بازار یکی از اقدامات ضروری کسبوکارها پیش از آغاز پروژههای
در بحث پیرامون
تقسیم بازار براساس موقعیت جغرافیایی، خصوصیات جمعیتشناختی و … از اولین گامهای طراحی استراتژی رقابتی است. تحلیل دادههایی که تحقیقات بازار در اختیار بنگاهها قرار میدهد، کسب
در فضای پیچیده رقابتی کنونی، اطلاعات، قدرت است. هرچه دادهها و اطلاعات بیشتری از
یکی از ابزارهای استراتژیک برای طراحی استراتژی رقابتی، تحلیل SWOT است که با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف شرکت، فرصتها و تهدیدهای محیط خارجی، موقعیت شرکت را در دنیای کسبوکار مشخص مینماید و به رهبران اجازه میدهد با توجه به موقعیت، برنامه رقابتی خود را طراحی کنند. با استفاده از نتایج تحقیقات بازار، شرکت از فرصتها و تهدیدهای محیط بیرونی آگاه میشود. برای مثال تغییر سلیقه مشتریان، کاهش تقاضای محصولات، افزایش بودجه تبلیغات شرکتهای رقیب نوعی تهدید برای کسبوکار هستند. تحقیقات بازار کارامد، نقطه قوتی است که هر سازمان از طریق آن میتواند از فرصتهای بیرونی حداکثر استفاده را نماید.
در ادامه به معرفی انواع تحقیقات بازار که توسط کسبوکارها مورد استفاده قرار میگیرد، میپردازیم.
منظور از تحقیقات بازار اولیه، جمعآوری اطلاعات توسط بنگاه یا کسبوکار برای بهبود در سطح عملکرد، خدمات یا فعالیتها است. در تحقیقات بازار اولیه که با عنوان تحقیقات میدانی نیز شناخته میشود، با مجموعه مشخص و مرتبطی از دادهها روبهرو هستیم که از طریق سوالات مشخص حاصل میشوند. این شیوه، یکی از متداولترین و در عین حال موثرترین شیوههای تحقیقات بازار است که اطلاعات کمی و کیفی را در اختیار تصمیمگیران قرار میدهد.
برخلاف تحقیقات بازار اولیه که بر گردآوری اطلاعات مشخص پیرامون یک موضوع تاکید دارد، این تکنیک حوزه تمرکز وسیعتری داشته و به اطلاعات به دست آمده از چندین منبع تکیه میکند. منابع مختلفی مانند دادهها و گزارشات دولتی، رومهها، مجلات، اینترنت و … در این این شیوه مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از مزایای انجام تحقیقات بازار ثانویه، این است که در مدت زمان کوتاه و اغلب به صورت رایگان قابل انجام است.
این نوع از تحقیقات بازار عمدتا با شاخصههای کیفی مانند احساسات و یا دیگاه مشتری پیرامون یک محصول یا خدمت سر و کار دارد. تحقیقات بازار کیفی بر آنچه که در ذهن مشتری میگذرد، تمرکز میکند. مصاحبههای حضوری و یا
دادههای کمی، آمار و ارقام و گزارشات عددی پیرامون موضوعات مختلف، از طریق تحقیقات بازار کمی حاصل میشوند. این اطلاعات در هر دو گروه تحقیقات بازار اولیه و ثانویه وجود دارند. پرسشنامهها، دادههای سبد خرید مشتریان و گزارشات مالی نمونه این تحقیقات هستند. دادههای کمی، نقش قابل ملاحظهای در تعیین سهم بازار بنگاه ایفا میکنند.
نکته قابل توجه در دستهبندی انواع تحقیقات بازار آن است که دادههای کمی و کیفی در هر دو نوع تحقیقات بازار اولیه و ثانویه وجود دارد، به عبارت دیگر، تحقیقات بازار کمی و کیفی، در هر دو دسته تحقیقات بازار اولیه و ثانویه مشاهده میشوند. تحقیقات بازار کافی و جامع، یکی از ابزارها و نقاط قوت کلیدی کسبوکارها برای باقیماندن در محیط پیچیده رقابتی است. کوتاه شدن چرخه عمر محصولات، پیشرفت تکنولوژی و تغییر سریع در نیازها و خواستههای مشتریان، شناخت محیط و آگاهی مستمر از شرایط رقابتی را برای بنگاهها ضروری کرده است.
منبع:
انواع تحقیقات بازار و فاکتورهای قابل بررسی از طریق تحقیقات بازار
تحقیقات ,بازار ,طریق ,اطلاعات ,رقابتی ,محیط ,تحقیقات بازار ,از طریق ,بازار اولیه ,یکی از ,طریق تحقیقات ,تحقیقات بازار اولیه ,طریق تحقیقات بازار ,انواع تحقیقات بازار ,هستند تحقیقات بازار
درباره این سایت